دفاتر پلمپ

درصورتیکه شرکت خود را ثبت نموده اید، حتماً این موضوع را می‌دانید که باید دفاتر تجاری خود را پلمپ کنید! آیا می‌دانید دفاتر پلمپ چیست؟ و اصلاً چرا باید انجام شود؟ فرایند و مراحل دریافت آن چگونه است؟ در این مطلب توضیحات کاملی درخصوص پلمپ دفاتر، کاربرد و نحوه دریافت آن ارائه خواهیم داد، پیشنهاد میکنیم در ادامه همراه ما باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود در این خصوص را دریافت کنید…

دفاتر پلمپ چیست؟

دفاتر پلمپ چیست؟

براساس ماده 6 قانون تجارت، کلیه اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) بعد از ثبت شرکت جهت اظهار هزینه‎ها و درآمدهای خود به دفاتر پلمپ نیاز دارند؛ علت این نامگذاری این است که تمامی صفحات این دفاتر در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ می شوند و قابل دستکاری نیستند! بدین منظور کلیه شرکت‎ها در صورت داشتن کارکرد، جهت تعیین نمودن عملکرد مالی خود موظف به تکمیل و ارائه این دفاتر هستند؛ تکمیل این دفاتر به عهده حسابدار شرکت می باشد.

دفتر روزنامه و دفتر کل چطور پلمپ میشوند؟

دفتر روزنامه و دفاتر کل

دفتر روزنامه، دفتری است که در آن ریز هزینه ها و سود و زیان به صورت روزانه وارد میشود؛ دفتر کل دفتری است که درآن ریز هزینه ها ی دفتر روزنامه به صورت هفتگی درآن وارد می شود.

پلمپ دفاتر توسط مرجع ثبت شرکت‌ها انجام می‌گیرد؛ به این صورت که در ابتدا تمام صفحات شماره‌گذاری می‌شود؛ سپس شماره ثبت شرکت در آن وارد شده و مهر اداره ثبت شرکت‌ها در آن درج می‌شود. به این ترتیب امکان هیچ‌گونه جابجایی و تغییر اطلاعات وجود نخواهد داشت؛ در پایان هر سال مالی هم شرکت باید این دفترها را به اداره مالیات تحویل دهد. حتی اگر فعالیتی نداشته باشد و دفتر سفید باشد.

عدم اخذ و ارائه دفاتر پلمپ چه پیامدی دارد؟

عدم اخذ، تکمیل و ارائه این دفاتر باعث علی الرأس شدن شرکت خواهد شد! بنابراین حتی درصورتیکه شرکت فعالیتی هم نداشته باشد، جهت اعلام عدم فعالیت خود به دارایی، باید دفاتر پلمپ شده خود را به صورت سفید یا خالی به حوزه دارایی شرکت تسلیم نمایند.

اگر چنان چه شخصی در نظر داشته باشد که از دفتر خاص استفاده کند بایستی بعد از این که تایید نهایی را در ارتباط با دفاتر پلمپ در سایت اداره ثبت شرکت ها بزند به اداره پست مرکز شهرستان خود رفته و نسبت به تحویل دفاتر اقدامات لازم را انجام دهد.

چه زمانی باید جهت اخذ دفاتر پلمپ اقدام کنیم؟

جهت اخذ دفاتر پلمپ شده هر سال، باید سال قبل از آن، در واقع  پیش از شروع سال مالی جدید، اقدام به دریافت نمود؛ برای مثال برای دریافت دفاتر سال 1401 تا پایان اسفند سال 1400 باید اقدام نمایید؛ مگر اینکه تمامی صفحات آن پیش از پایان سال مالی تمام شوند که در اینصورت میتوانید دفاتر جدید اخذ نمایید.

مدارک لازم برای دریافت دفاتر پلمپ

برای اشخاص حقیقی مدارکی مورد نیاز است که شخص بایستی این مدارک را در اسرع وقت تکمیل کند:

  • گرفتن کپی کارت ملی شخص متقاضی
  • گرفتن کپی از پروانه کسب و هم چنین کپی گرفتن از مجوز فعالیت شخص

اما مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی متفاوت است و شرکت هایی که قصد دفاتر پلمپ را دارند بایستی مدارک بیشتری را نسبت به اشخاص حقیقی مهیا کنند، این مدارک شامل موارد زیر است:

  • گرفتن کپی کارت ملی شخصی که مدیر عامل شرکت است.
  • گرفتن کپی از روزنامه های کثیر الانتشار که آگهی تاسیس روزنامه در آن به چاپ رسیده باشد.
  • اگر شرکت در طول فعالیت خود تغییراتی داشته است باید تمامی مدارک تغییرات شرکت کپی گرفته شود.
  • وکالتنامه برای شخصی که نماینده شرکت است

مراحل اخذ پلمپ دفاتر

همانطور که اشاره کردیم، اشخاص حقیقی و حقوقی باید سال مالی، ماه مالی و روز مالی را مشخص کنند؛ و یک آدرس دقیق جهت دریافت دفتر در سامانه وارد نمایند؛ دفترهایی که در دسترس است دفاتر پنجاه برگ، صدبرگ و دویست برگ است.

 

اگر از جمله شرکت‌هایی هستید که معاملات زیادی دارید، از ابتدا دفتر دویست برگ سفارش دهید تا مجددا مجبور به سفارش پلمب دفاتر نباشید.

 

پس از تکمیل اطلاعات در سامانه، و زدن دکمه “پذیرش نهایی” از رسید پذیرش نهایی و اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری خود پرینت بگیرید؛ پس از تایید توسط کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها، می‌توانید از طریق پیگیری درخواست، هزینه‌های لازم را به صورت اینترنتی پرداخت نمایید؛ پس از انجام این مراحل، دفاتر توسط پست پیشتاز به همان آدرسی که در سامانه وارد کرده‌اید ارسال می‌شوند.

 

 

مرتبط بخوانید: هزینه پلمپ دفاتر در سال 1400

 

شیوه پر کردن دفاتر به چه صورت است؟

پرکردن دفاتر پلمپ

خوب است بدانیم این دفاتر چگونه باید تکمیل شوند و برای پر کردن این دفاتر باید چه قواعدی را رعایت کنیم؟ به این موارد توجه نمایید:

معمولا برای آنکه دفاتر روزنامه و کل، خط خوردگی پیدا نکنند، ابتدا این معاملات را درچرک نویس تنظیم کنید و پس از آنکه از درستی مبالغ و اطلاعات اطمینان حاصل شد، وارد دفاتر اصلی کنید.

دفاتری که تجار برای امور تجاری خود به کار می­برند، در صورتی که مطابق مقررات این قانون تنظیم شوند، بین تجار در امور تجاری سندیت خواهد داشت. در غیر این صورت علیه صاحب آن معتبر است. (قانون تجات ماده ۱۴) بنابراین دقت لازم را برای تحریر پلمپ دفاتر تجاری به خرج دهید.

 

دلایل رد دفاتر

  • استفاده از دفاتر سال های قبل
  • ثبت هرگونه اطلاعات غیرواقعی
  • ثبت نکردن فعالیت های مربوط به شعب یا شعبه شرکت
  • صفحات بیش از حد سفید گذاشته شده و سفید ماندن تمام صفحات به منظور سوء استفاده
  • عدم ثبت یک یا چند فعالیت
  • تراشیدن، پاک کردن، محو کردن و مخدوش کردن مندرجات
  • درصورتی که دفاتر از پلمپ خارج شده و فاقد یک یا چند برگ باشد

 

مرتبط بخوانید: دلایل اصلی رد شدن دفاتر قانونی

توجه کنید!

جهت اقدام نسبت به دریافت و ارائه پلمپ دفاتر؛ حتما با کارشناسان حاذق در این زمینه مشورت نمایید!
شما عزیزان میتوانید جهت ارتباط و مشاوره رایگان درخصوص امور ثبتی با کارشناسان مجرب در مجموعه ثبت پایتخت با شماره های زیر تماس بگیرید.

دفتر مرکزی : 88742720 – 88174757

شعبه شمال: 22890428 – 22845837

شعبه شرق: 88174757 – 88742720

شعبه غرب : 46042483

 

 

 

امتیاز دهی از راست به چپ است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.