استعلام گواهی مالیات بر ارزش افزوده

در هرکدام از دستگاه های اجرایی، نوعی مجوز وجود دارد که برای امور مختلف به آن نیاز است؛ گواهی نامه ارزش افزوده شرکت ها را نیز میتوان نوعی مجوز تلقی کرد که صدور آن برای انجام امور مالی و همچنین مالیات برارزش افزوده انجام می گردد؛ درواقع این گواهی مجوزی است که به واسطه آن فروشنده می تواند مالیات برارزش افزوده را از خریداران دریافت کند؛ این ارزش افزوده اختلاف قیمتی است که بین یک کالای خریداری شده با همان کالا در زمان فروش وجود دارد؛ پیشتر بصورت مفصل درباره این مجوز و نحوه دریافت آن گفته ایم، حال در این مطلب به بررسی استعلام گواهی ارزش افزوده خواهیم پرداخت؛ همراه ما باشید…

جهت تکمیل اطلاعات خود درباره دریافت گواهینامه ارزش افزوده ، مراحل و مدارک مربوط به آن کلیک کنید!

چگونه نسبت به استعلام گواهی ارزش افزوده اقدام کنیم؟

در این مطلب ابتدا به این سوال پاسخ خواهیم داد که گواهی ارزش افزوده چیست؟ و سپس به معرفی سامانه و سایت استعلام آن پرداخته و طریقه استعلام این گواهی با شناسه ملی و کد اقتصادی در این سامانه را توضیح داده و در بخش آخر، در مورد استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی صحبت خواهیم کرد.

گواهینامه ارزش افزوده چیست؟

این گواهی برگه ایست که از جانب سازمان امور مالیاتی صادر میشود؛ گواهی ارزش افزوده گواهی می باشد که بعد از ثبت شرکت و دریافت کد اقتصادی مودیان باید حتما برای دریافت آن اقدام کنند.

خریداران باید در هنگام پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب های فروشندگان، گواهی ثبت نام را از آن ها بخواهند و بعد از آنکه آن و اعتبار تاریخ را مشاهده کردند برای پرداخت آن اقدام کنند؛ تمامی فروشندگان کالا و خدماتی که این قانون را شامل می شوند مستلزم به ارائه گواهینامه ثبت نام ارزش افزوده به مشتریان خود هستند.

اعتبار گواهی ارزش افزوده

بر طبق تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، اعتبار این گواهی به صورت 6 ماهه یا یک ساله صادر می شود که بعد از به اتمام رسیدن تاریخ اعتبار ارزش افزوده همه افراد از قبیل اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی می باشند.

نحوه استعلام گواهینامه ارزش افزوده

با توجه به محدودیت زمانی اعتبار گواهی ارزش افزوده، مشتریانی که باید اقدام به پرداخت مالیات ارزش افزوده به تولید کنندگان کالا و خدمات نمایند ، این حق را داشته تا نسبت به استعلام گواهی خود اقدام نمایند؛ همچنین، ممکن است که دارنده گواهی ارزش افزوده، قصد استعلام گواهی ارزش افزوده را داشته تا با اطلاع از مهلت اعتبار آن ، برای تمدید مدت گواهی اقدام نموده و سپس به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی بپردازد. برای استعلام گواهی نامه ارزش افزوده شرکت ها، از طریق سامانه ثبت نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، به نشانی www.evat.ir اقدام نمایید؛

سایت استعلام گواهی ارزش افزوده

استعلام گواهی ارزش افزوده با شناسه ملی و کد اقتصادی

برای استعلام گواهی ارزش افزوده با شناسه ملی و کد اقتصادی، لازم است استعلام گواهی ارزش افزوده، اطلاعات لازم یعنی عنوان مودی، کد اقتصادی شرکت، شناسه ملی شرکت و یا شماره ثبت آن را در کادرهای تعیین شده وارد کرده و ضمن ورود کد امنیتی، دکمه ” آغاز جستجو ” را کلیک نمایید.

درصورتیکه اطلاعات مربوطه به نحو صحیحی وارد شده باشد، کادری در پایین صفحه دیده می شود که نشان دهنده اطلاعات مودی مالیاتی شامل شناسه، شماره اقتصادی آن، نام شرکت، تاریخ ثبت و نشانی آن می باشد؛ همچنین، در گوشه سمت چپ تصویر، در آخرین ستون جدول، ستونی با عنوان ( مشاهده سابقه ثبت نام ) وجود داشته که چنانچه بر روی آن کلیک شود، تاریخ ثبت گواهی های ارزش افزوده و تاریخ اعتبار آن نیز مشخص میشود.

استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که استعلام در سامانه مالیات ارزش افزوده علاوه بر کد اقتصادی شرکت با استفاده از کد ملی نیز امکان پذیر بوده که البته مخصوص اشخاص حقیقی می باشد!

استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی روندی مشابه استعلام گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی دارد؛ با این توضیح که در این روش متقاضی ابتدا باید وارد سامانه استعلام گواهی ارزش افزوده شده، کد ملی مودی (شخص حقیقی) به علاوه کد امنیتی را وارد کرده و به این ترتیب، اقدام به استعلام گواهی با کد ملی نماید.

نکته ای که باید به آن توجه نمود آن است که برای استعلام گواهی با کد ملی، لازم است شماره ملی به صورت یک عدد ده رقمی و بدون علامت خط فاصله ( – ) وارد سامانه گردد!

افراد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

هر شخصی که کسب و کاری برای خود داشته باشد و درآمدی را حاصل کند که از راه فروش کالا و خدماتی باشد باید حتما مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نماید، به جز مشاغلی که معاف از پرداخت VAT باشند! بله، تعدادی از شغل ها و کالا ها معاف از این پرداخت هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فروشندگان شیر خشک
  • فروشندگان مواد اولیه کشاورزی
  • فروشندگان کود و بذر

توجه داشته باشید که اشخاص حقوقی نیز از گروه دیگری می باشند که باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمایند که این افراد شرکتی را تاسیس نموده اند و برای خود شماره ثبت گرفته اند و آنها هم هر نوع فعالیت خدماتی یا تولیدی که انجام بدهند و منجر به کسب درآمد شود نیاز است که مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمایند.

افراد و شرکت هایی که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز معاف می باشند باید بدانند که اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کنند و برای تنظیم و ارسال آن نیز اقدام نمایند ولی نیازی ندارند که گواهی نامه مرتبط را دریافت کنند.

 

چه افرادی باید مالیات بر ارزش افزوده بدهند؟

هر فردی که کسب و کاری دارد باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نماید بجز سه دسته 1- روشندگان شیر خشک 2- فروشندگان مواد اولیه کشاورزی 3- فروشندگان کود و بذر

با کد ملی هم میتوان استعلام گواهی ارزش افزوده گرفت؟

بله، برای افراد حقیقی میتوان با وارد کردن کد ملی در سامانه گواهی آنها را استعلام گرفت.

گواهی ارزش افزوده چقدر اعتبار دارد؟

گواهی ارزش افزوده بصورت ۶ ماهه یا یک ساله صادر می شود.

سامانه استعلام گواهی ارزش افزوده چیست؟

سامانه ثبت نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، به نشانی www.evat.ir است.

 

 

توجه کنید!

جهت اقدام نسبت به دریافت و یا استعلام گواهی ارزش افزوده؛ حتما با کارشناسان حاذق در این زمینه مشورت نمایید!
شما عزیزان میتوانید جهت ارتباط و مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب در مجموعه ثبت پایتخت با شماره های زیر تماس بگیرید.

دفتر مرکزی : 88742720 – 88174757

شعبه شمال: 22890428 – 22845837

شعبه شرق: 88174757 – 88742720

شعبه غرب : 46042483

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.