ثبت برند

یکی از مراحی که باید پس از ثبت شرکت انجام هید، ثبت برند می باشد. برای جلوگیری از سوء استفاده از کالا و یا برند و نام شرکت شما استفاده می شود. چگونه باید آن را ثبت کرد؟مدارک لازم برای ثبت شرکت چیست؟ ثبت برند چه مزایایی دارد؟ ما در این مقاله به تمامی سوالات شما در مورد ثبت برند پاسخ خواهیم داد. شما نیز میتوانید سوالات خود را از ما بپرسید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

ثبت برند چیست؟

استفاده از برند به معنای استفاده از انحصار یک امتیاز از یک کالا یا خدمات خاص است این امر طوری صورت می گیرد که حق سوء استفاده یا کپی و یا حتی اعمال تحریم از آن سلب می شود .ثبت برند یا نشانه یا علامت تجاری با هدف متمایز کردن کالا و خدمات شما, با کالا و خدمات سایر رقبای شما بکار گرفته می شود. همان طور که میدانید اولین کار در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد شتاب می بخشد.

 مزایای ثبت برند

  1. در مقابل قانون شناخته می‌شوید.
  2. عدم سو استفاده رقبا از محصولات شما می شود.
  3. تصویری مناسب از نام تجاری در ذهن مدیران  و کارکنان و نیز مشتریان و مصرف کنندگان کالا یا خدمت به وجود می‌آورد.
  4. برند باعث بروز رفتاری متمایز از سایر رفتارهایی که یک مصرف کننده دارد می‌شود.
  5. تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.

ثبت برند چیست

هدف از ثبت برند

هر برند یا علامت تجاری ار طریق  اطمینان برای شناختن کالاهامبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ،صاحب اثر را محافظت می کند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است. ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود را دارد. از دیدگاه وسیع تر ،ثبت برند با رسمیت بخشیدن و دادن سود  اقتصادی به صاحبان آن هادر سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد.

هدف از ثبت برند

نکاتی برای انتخاب نام برند

  • در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی ها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد می کند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام های هوشمندانه و خاص به کار برد.
  • عنوان یا نام علامت می تواند فارسی ، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.

تصمیمات اداره مالکیت معنوی پس از ارسال اظهارنامه

پس از تکمیل و ارسال اظهارنامه ثبت علائم تجاری بر حسب مورد با یکی از اقدامات و تصمیمات ذیل از سوی کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری مواجه می‌شویم:

صدور ابلاغیه پذیرش

در صورتی که از سوی اداره مالکیت معنوی برای شما ابلاغیه پذیرش صادر شود یعنی شما میتوانید برند خود را ثبت کنید. این ابلاغیه به این معنا است که مراحل ثبت برند را بصورت کامل و دقیق طی کرده اید.

مطالب پیشنهادی: هر آنچه باید درمورد اظهارنامه مالیاتی شرکت بدانید

صدور اخطار رفع نقص

اگر شما در مراحل ثبت برند دقت لازم را نداشته باشید و در مواردی مانند تهیه مدارک و اطلاعات لازم و تکمیل دقیق اظهارنامه و مواردی مانند آن دچار اشتباه شده باشید، با اخطار رفع نقص مواجه می شوید و در اینصورت ۳۰ روز فرصت دارید تا نواقص اعلامی را برطرف نمایید.

صدور اخطار رد

اگر شما نواقص را تا 30 روز برطرف نکنید و یا نام برند شما مشابه نامی دیگر باشد که قبلاً در همان طبقه و زمینه برای شخص دیگری به ثبت رسیده است و یا حتی زودتر تقاضا شدهو  … این پیغام برای شما فرستاده میشود.

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند

گام اول در ثبت برند

شما در مرحله اول باید با کارشناس مجرب ما در این زمینه صحبت کنید و ببینید چه مدارکی را برای این کار لازم دارید و کار شما چه مدت طول خواهد کشید. همچنین شما باید در مورد هزینه ثبت برند و ثبت نام تجاری با کارشناس مربوطه صحبت کنید. در این مرحله شما باید یک نام مناسب که از قوانین تعیین نام برند پیروی میکند ، انتخاب کنید. باید این موارد را به گونه‌ای انتخاب نمایید که برند شما به راحتی در اذهان مخاطبان ماندگار شود و معرف کالا یا خدمتی باشد که ارائه می‌نمایید. در همین رابطه می‌توانید از تخصص کارشناسان خبره  ثبت پایتخت بهره‌مند شوید.

گام دوم در ثبت برند

پس از این که شما برای خود یک نام انتخاب کردید باید استعلام نمایید عین یا شبیه برندی که قصد ثبت آن را دارید قبلاً در همان طبقه ثبت شده است یا خیر. اگر مشابه و یا عین آن وجود داشته باشد ، تقاضای شما رد خواهد شد. قبل از شروع هر اقدامی ابتدا برند مورد نظر خود را استعلام نمایید تا از درصد موفقیت ثبت شدن آن اطلاع پیدا کنید. به همین وسیله می‌توانید از هدر رفتن هزینه و زمان خود جلوگیری نمایید. کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان برای شما استعلام میکنند.

گام سوم در ثبت برند

در این مرحله شما باید مدارک مربوطه را ارائه کنید. در این مقاله به طور کامل مدارک لازم را معرفی کردیم.

گام چهارم در ثبت برند

در گام بعدی باید با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید. سپس اقدام به تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود نمایید و مدارکی همچون کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان، مجوز فعالیت، کارت بازرگانی (اگر قصد ثبت برند لاتین را دارید) و همچنین نمونه برند خود با اندازه ۶ × ۶ سانتیمتر را در سامانه فوق بارگذاری نمایید.

گام پنجم در ثبت برند

پس از آنکه اظهارنامه ثبت علامت تجاری شما توسط هر سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری بررسی و فاقد نقص اعلام و مورد تایید قرار گرفت، برای شما پیامکی ارسال می گردد که ثبت علامت تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیص داده شده است.

گام ششم در ثبت برند

پس از تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری، از طرف اداره مالکیت موضوع تقاضای ثبت علامت تجاری شما به روزنامه رسمی ارسال می‌گردد.

در این زمان برای شما امکان واریز هزینه روزنامه رسمی نوبت اول که به آگهی تقاضای علامت تجاری موسوم است فراهم می‌شود.

سپس باید اقدام به واریز هزینه مربوطه نمایید که پس از سپری شدن حدوداً یک هفته، روزنامه چاپ و به آدرس شما ارسال می‌شود.

مطابق با قانون، از تاریخ انتشار روزنامه رسمی مرحله اول برای اشخاص ثالث ۳۰ روز فرصت وجود دارد که اگر ثبت علامت تقاضا شده را مغایر با حقوق قانونی خود می‌دانند نسبت به ثبت آن رسماً اعتراض نمایند.

اگر در این فرصت ۳۰ روزه اعتراضی به اداره مالکیت ارسال نشود، امکان پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم فراهم می‌گردد.

با پرداخت این هزینه حدوداً یک هفته زمان میبرد تا روزنامه نوبت دوم چاپ و به آدرس شما ارسال شود.

گام هفتم در ثبت برند

آخرین گام از مراحل ثبت برند آن است که با در دست داشتن مدارکی مانند یک نسخه از هر دو روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶*۶ مجدداً به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و ضمن ارائه رسید، سند برند خود را تحویل بگیرید.

مراحل ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در صورتی که به نام شخص حقیقی باشد با مدارک لازم برای ثبت برند به نام اشخاص حقوقی و شرکت ها متفاوت است.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی متقاضی ثبت برند:

کپی برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی شخص حقیقی

کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی و مجوز فعالیت

اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی

مدارک موردنیاز برای ثبت برند

مدت اعتبار و تمدید برند ثبت شده

اعتبار برند ثبت شده از تاریخ تقدیم اظهارنامه 10 سال است. شما باید 6 ماه قبل از پایان اعتبار برند خود برای تمدید آن اقدام کنید. اگر این کار را انجام ندهید فرد دیگیر میتواند برند شما را به نام خودش ثبت کند.

این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که می‌توانید برند خود را برای سال‌های طولانی و ده‌ها سال با اقدام به موقع و پرداخت هزینه‌های مربوطه و برای دوره‌های متوالی ۱۰ ساله تمدید نمایید و از داشتن برندی با قدمت بالا و حرفه‌ای که داشتن آن آرزوی بسیاری از رقبای شماست لذّت ببرید.

مدارک موردنیاز برای انتقال برند

اصل گواهی ثبت علامت

صلح نامه توسط فروشنده برای انتقال برند در دفترخانه اسناد رسمی

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده

اصل و کپی شناسنامه خریدار

مدارک مورد نیاز برای انتقال برند حقوقی

اصل گواهی ثبت علامت

صلح نامه توسط فروشنده برای انتقال برند در دفترخانه اسناد رسمی

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل

اصل و کپی مدارک ثبت شرکت

اصل و کپی مدارک شناسایی خریدار

ثبت علائم تجاری

تفاوت علامت جغرافیایی و علامت جمعی

  • علامت جغرافیایی: کالا یا محصولاتی را معرفی می کند که مبدا آن کشور یا منطقه خاصی است. مانند: پنیر کاله آمل
  • علامت جمعی: گروه خاصی که کالا یا خدمات و محصولات را در هر جای کشور یا منطقه ای که به تولید آن کالا یا خدمت می پردازند، معرفی می کند. مانند پنیر شیر آوران

یک نشان جغرافیایی شامل : نام و محل منشا کالاست.

نشانه های جغرافیایی می توانند برای انواع زیادی از محصولات تولید شده در منطقه خاص به کار روند. این محصولات به مورد خاصی محدود نمی شوند.

 

تماس

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس بگیرید.

88742720 – 88174757
22845837 – 22890428

77574670 – 77259366

330960480 – 55925729
46042483