ثبت اختراع مواد غذایی

اختراع در صنایع غذایی بحث جدیدی نیست، امروزه بسیاری از فعالان در این حوزه سعی دارند تا با ارائه جدیدترین محصولات غذایی در این صنعت به رقابت با یکدیگر بپردازند؛ برخی از این اختراعات جدید می توانند تحول عظیمی در این صنعت به وجود آورده و نقطه عطفی در نوع و شیوه ارائه محصولات غذایی به حساب آیند؛ و در این میان شرکت هایی موفق تر خواهند بود که بتوانند محصولات نوین تری را با بهترین کیفیت وارد بازار کنند؛ ثبت اختراع مواد غذایی دارای مراحلی است که باید به صورت قانونی طی شود.

با گذراندن این مراحل، شما قادر خواهید بود، محصول جدیدی را به طبقه یا دسته بندی محصولات غذایی وارد کرده و عرضه کننده خدمات خلاقانه و نوآورانه ای در این صنعت باشید؛ برای ثبت اختراع محصول غذایی باید با روندهای قانونی و حقوقی آن نیز آشنا بوده تا مورد سوء استفاده های احتمالی قرار نگیرید؛ در ادامه این مطلب به بررسی جزئیات و قوانین آن پرداخته ایم، همراه ما باشید…

چه الزامی در ثبت اختراع مواد غذایی وجود دارد؟

مواد غذایی از دسته محصولاتی است که تنوع زیادی را شامل میشود و روزانه محصولات جدیدی نیز به آن اضافه میگردد؛ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمان هایی است که در خصوص ثبت برند و اختراعات فعالیت دارد؛ یعنی شما برای ثبت هر نوع نام تجاری و اختراع در صنایع مختلف می توانید به این نهاد مراجعه نموده و اقدامات اداری مربوط به آن را انجام دهید.

بسیاری از کمپانی های بزرگ در حوزه محصولات غذایی در جهان همواره به دنبال اضافه کردن خلاقیت و نوآوری در این زمینه هستند؛ زیرا این صنعت دارای مصرف کنندگان و مشتریان زیادی بوده و با ارائه هر محصول جدیدی می توانید رضایت بیشتر مشتریان خود را برای برند و مجموعه خود به ارمغان آورید! بنابراین شرکت های بزرگ غذایی همواره در حال تلاش اند تا در این زمینه با یکدیگر رقابت کرده و با ارائه محصول جدید و محبوبی بتوانند رقبای خود را پشت سر بگذارند.

کدام محصولات غذایی اختراع به حساب می آیند؟

هر محصول جدیدی که ارائه می شود اختراع محسوب نمی شوند! محصولات یا خدمات جدید باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا به عنوان یک اختراع جدید قلمداد شده و توسط سازمان های مربوطه ثبت شود؛ در واقع اختراع به وسیله ای که قبلاً نمونه آن وجود نداشته یا فرآیندی که پیش از این انجام نمی شده است، گفته میشود.

در حوزه صنایع غذایی و با افزایش تعداد مواد غذایی جدیدی که اختراع نامیده می شوند، تشخیص اختراع سخت تر از دیگر حوزه ها خواهد بود؛ در این زمینه برای ثبت اختراع مواد غذایی اقداماتی لازم است که با وجود اثبات اختراع بودن محصول غذایی شما تقریباً نیمی از راه را رفته اید.

مرتبط بخوانید: هرآنچه درباره ثبت اختراع باید بدانید!

برای ثبت محصول غذایی جدید نیاز به چه مجوزهایی داریم؟

بدیهی است درصورتیکه قرار باشد اقدام نوین و خلاقانه ای در هر حوزه ای انجام دهید، باید مجوزهای لازم در آن حوزه را نیز دریافت نمائید؛ در بحث مواد غذایی بدلیل حساسیت های بالایی که در آن وجود دارد، باعث سختگیری های دوچندانی در این زمینه شده است! زیرا مواد غذایی به طور مستقیم با سلامت افراد جامعه در ارتباط بوده و هرگونه کوتاهی در این زمینه می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد!

نکته قابل توجه این است که شما بدون کسب مجوزهای لازم نمی توانید محصولی را تحت عنوان برند خود عرضه کرده و به فروش برسانید؛ و در صورت مشاهده چنین شرایطی متخلف بوده و مورد پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت. بنابراین همانطور که اشاره کردیم، اخذ مجوز ضروری بوده و ملزم به دریافت آن خواهید بود.

به منظور دریافت مجوز برای ثبت اختراع محصول غذایی باید به نهاد ها و سازمان های نظارتی و بهداشتی مراجعه کرده و نمونه ای از محصول خود را در اختیار آن ها قرار دهید تا مورد بررسی و آزمایش های مورد نظر قرار بگیرد. پس از گذشت مدت زمان مشخصی نتیجه بررسی ها طی یک ابلاغیه به دست شما خواهد رسید و در صورت دریافت تائیدیه می توانید نسبت به تولید و عرضه آن به بازار اقدام نمائید.

جهت ثبت اختراع محصول غذایی به کجا مراجعه کنیم؟

در ابتدای امر باید از ضوابط و مقرراتی که برای ثبت اختراع وجود دارد آگاه شده تا بتوانید اقدامات مناسبی را در این خصوص انجام دهید. برای این منظور به وبسایت رسمی موسسه پژوهش علوم و صنایع غذایی مراجعه کرده و از مفاد قوانین موجود در این زمینه اطلاعات لازم را کسب نمائید. همچنین در این سایت بخش هایی وجود دارد که می تواند راهنمای شما برای پیشبرد ثبت اختراع محصول مفید واقع شود

طبق اطلاعیه ای که مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به صورت عمومی ابلاغ کرده است، به علت کثرت اختراعات در این حوزه و افزایش اعتبار بخشی به این اختراعات، این سازمان به طور کامل فرآیند ثبت اختراع مواد غذایی را به اداره کل مالکیت صنعتی کشور سپرده است. این سازمان از این پس هیچ گونه مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت.

ثبت اختراع مواد غذایی چگونه انجام میشود؟

شما می توانید با مراجعه اینترنتی به سایت اداره مالکیت صنعتی به آدرس www.ssaa.ir تمام امور مربوط به درخواست ثبت اختراع را انجام دهید؛ تایید اختراع انجام شده توسط شما، نیاز به داوری های تخصصی دارد که در روند ثبت برند انجام خواهد شد و نتیجه آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت. البته شما به صورت حضوری نیز می توانید این فرآیند ها را پیگیری کنید، اما انجام آن به صورت اینترنتی و آنلاین باعث صرفه جویی در زمان و بسیاری از هزینه های اضافی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع

جهت مورد بررسی قرار گرفتن درخواست شما مبنی بر ثبت اختراع محصول غذایی جدید در سازمان های مربوطه، باید مدارکی را برای این سازمان ارسال نمائید تا مشخصات هویتی شما تایید شده و روند ثبت به صورت قانونی پیگیری شود.

باید از مدارک شناسایی و هویتی مالک یا مالکان حقیقی یا حقوقی اختراع رونوشتی معتبر فراهم شود. این رونوشت ها به همراه ادعانامه و سایر مدارکی که در زیر اشاره می کنیم باید به اداره مالکیت صنعتی ارسال شود.

مهم ترین بخش مدارک، تهیه یک توصیف نامه دقیق و جزیی از اختراع جدید شماست؛ این بخش در داوری اختراع شما موثر بوده و می تواند باعث تایید یا رد اختراع شود. (تلاش کنید تا با تهیه یک شرح کامل از جزئیات محصول غذایی جدید خود بتوانید داوران را برای تایید خود قانع نمائید.)

اگر اختراع شما دارای نقشه ها و طرح هایی است که در روند ساخت آن موثر بوده اند، باید از این طرح ها رونوشتی تهیه شده و به دیگر مدارک موجود الحاق شوند.

در آخر باید یک چکیده مختصر و مفید از تمام فعالیت های انجام شده خود در روند اختراع فراهم کرده و به عنوان حسن ختامی در اختیار داوران و کارشناسان این سازمان قرار دهید

مراحل ثبت اختراع محصول غذایی

  1. تعیین حقیقی یا حقوقی بودن
  2. تکمیل و ارسال اظهارنامه
  3. ارسال مدارک مورد نیاز

به هنگام ارسال مدارک و اظهارنامه به نکات زیر توجه نمایید!

  • توجه داشته باشید که اگر افراد ذینفع در این اختراع بیش از یک نفر باشند، یا مالکیت به صورت حقوقی است، حتماً باید مشخصات فردی و مدارک تمام مالکان حقیقی یا حقوقی این اختراع فراهم شده و برای اداره مالکیت صنعتی ارسال شود. در صورت کوتاهی در این زمینه، مشکلات بعدی به عهده متقاضی خواهد بود.
  • اگر قصد دارید ثبت اختراع محصول غذایی را به صورت اینترنتی انجام دهید، نیازی به مراجعه حضوری برای تحویل مدارک نخواهید داشت. تنها کافی است که این مدارک را اسکن نموده و فایل آن ها را در قسمت های مربوطه بارگذاری نمائید. به این صورت می توانید تمامی مدارک و اطلاعات مورد نیاز را به همراه اظهارنامه برای مراجع ذی صلاح ارسال نمائید.

هزینه ثبت اختراع مواد غذایی جدید

بدیهی است که هر ثبت حقوقی و قانونی دارای هزینه هایی است که متقاضی باید آن ها را بپردازد و اگر کوتاهی در این زمینه صورت بگیرد، درخواست وی رد یا لغو خواهد شد؛ شما باید در طول ارائه درخواست برای ثبت اختراع خود، هزینه های مرتبط با ثبت اختراع و مبلغ مشخص شده طبق آئین نامه های موجود را به محل حساب های این سازمان واریز نمائید. این پرداخت به صورت آنلاین و اینترنتی بوده و شما نیاز به هیچ کار اضافه ای نخواهید داشت.

و در صورتی که در پرداخت این هزینه ها کوتاهی کنید، عواقب ناشی از رد یا لغو درخواست به عهده خود شما خواهد بود. (در این خصوص نیز قیمت های مصوبی وجود دارد که با مراجعه به سایت اداره مالکیت صنعتی می توانید از کمیت و کیفیت آن آگاه شوید.)

داوری اختراع و دریافت تائیدیه نهایی

پس از انجام تمام مراحل اداری، نوبت به داوری اختراع خواهد رسید. کارشناسان خبره ای در سازمان برای داوری های تخصصی در این زمینه وجود دارند. این داوران علاوه بر آزمایش های مورد نیاز، بررسی صحت مجوزها و مطالعه جزییاتی که شما در اختیارشان گذاشته اید را در دستور کار قرار می دهند.

پس از بررسی های لازم، تایید یا رد نهایی اعلام شده و به شما ابلاغ خواهد شد. در صورت تایید اختراع می توانید برای تکمیل کارهای اداری و دریافت ثبت اختراع جدید خود به محل این سازمان مراجعه نمائید و گواهی ثبت اختراع محصول غذایی جدید خود را دریافت نمایید.

درصورتیکه قصد ثبت اختراع خود را دارید، جهت جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه خود، توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی از طریق شماره تماس های زیر با کارشناسان خبره و وکلای با تجربه موسسه ثبت پایتخت مشاوره رایگان داشته باشید؛ و با ارائه مدارک لازم، در کوتاه ترین زمان ثبت اختراع خود را انجام دهید.

همین حالا تماس بگیرید!

دفتر مرکزی : 88742720 – 88174757

شعبه شمال: 22890428 – 22845837

شعبه شرق: 88174757 – 88742720

شعبه غرب : 46042483

امتیاز دهی از راست به چپ است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.