کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مرجع رسمی استعلام شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران است. این کارگروه زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کند و استفاده از هر گونه حمایت‌های قانونی در این حوزه منوط به استعلام دستگاه اجراکننده حمایت از دبیرخانه این کارگروه است. اجرای تمامی حمایت‌های قانونی نیز باید مطابق دستورالعمل‌های اجرایی مصوب همین کارگروه باشد.

گفتنی است شرکت‌های دانش‌بنیانی که در فهرست این کارگروه قرار می‌گیرند از تاریخ تایید تا اطلاع ثانوی می‌توانند از حمایت‌های قانونی استفاده نمایند و در صورت ارزیابی مجدد و تایید نشدن، از این فهرست حذف خواهند شد. بنابراین، تمامی مجموعه‌هایی که نام آنها در سامانه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان آمده است مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و تایید شده‌اند.

نحوه استعلام شرکت‌های دانش‌بنیان

تمامی شرکت‌ها و موسساتی که پس از ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به دریافت اعتبارنامه دانش‌بنیان می‌شوند، به تفکیک نوع مجوز در سامانه استعلام شرکت‌های دانش‌بنیان فهرست می‌شوند. نشانی این سامانه https://pub.daneshbonyan.ir است و تا کنون بیش از شش هزار و دویست شرکت در آن به ثبت رسیده‌اند.

 

جست‌وجوی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان

برای مشاهده فهرست شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان باید به سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان مراجعه کرد. در این سامانه می‌توان با جست‌وجوی نام شرکت، شناسه ملی، نوع مجوز، استان محل استقرار، حوزه فناوری و تاریخ تایید از معتبر بودن فعالیت این مجموعه‌ها و صحت داشتن اعتبارنامه دانش‌بنیان آنها مطلع شد.

 

لیست شرکت‌های دانش‌بنیان

سایت استعلام شرکت‌های دانش‌بنیان متعلق به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان است و می‌توان فهرست کامل مجموعه‌های دارای مجوز را در آن مشاهده کرد. همچنین این سامانه اطلاعاتی مثل نوع کمپانی، محل استقرار، حوزه فعالیت و تاریخ تایید محصولات و خدمات آنها را در اختیار عموم قرار می‌دهد. باید اشاره کرد که این سامانه تنها مرجع رسمی استعلام شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور است.

 

مرجع رسمی استعلام شرکت‌های دانش‌بنیان

تنها مرجع رسمی برای استعلام قانونی بودن فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران، سامانه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان است. این سامانه زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کند. مشخصات کامل تمامی شرکت‌هایی که به صورت قانونی در زمینه تولید محصولات یا خدمات دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند در این سایت ثبت شده است و افراد می‌توانند به راحتی پیش از بستن هر نوع قراردادی آنها را بررسی نمایند. همچنین به تمامی متقاضیان ثبت شرکت دانش‌بنیان توصیه می‌شود پیش از انتخاب نام کمپانی و مشخص کردن آدرس دفتر کار خود به جست‌وجو در این بانک اطلاعاتی بپردازند.

 

شرکت‌های مورد تایید صندوق نوآوری و شکوفایی

پس از تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در مجلس شورای اسلامی در اواخر سال ۱۳۸۹، ابتدا وزارت علوم وظیفه ارزیابی این مجموعه‌ها را بر عهده گرفت و سپس این مسئولیت به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سپرده شد. در ادامۀ این تحولات، صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف ارائه تسهیلات به شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و به منظور حمایت از آنها ایجاد شد.

پس از آن، شورای عالی عتف با ماموریت رهبری و ارتقای توسعه علمی و فناوری کشور تشکیل شد تا به اعتراض‌ها و شکایات شرکت‌های دارای مجوز دانش‌بنیان رسیدگی کند. باید توجه داشت که تنها شرکت‌هایی می‌توانند از مزایای صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند که نام آنها در سامانه ارزیابی و بررسی صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان فهرست شده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.