ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص به چه صورت انجام میشود؟ برای این کار چه مدارکی لازم است؟ همانطور که می دانید در ایران ثبت انواع شرکتها، در 7 نوع قالب، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت غیر مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت سهامی عام و سهامی خاص تقسیم شده است، و می توانیم شرکت ها را بصورت قانونی به ثبت برسانیم؛ که سهامی خاص یکی از این انواع پرکاربرد این قالب ها می باشد!

در این مقاله قصد داریم در رابطه با تغییرات شرکت سهامی خاص، تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص، اطلاعات مفید و کاربردی را به شما ارائه دهیم، اگر شماهم قصد ثبت تغییرات شرکت خود را دارید، پیشنهاد میکنیم قبل از هر اقدامی این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید؛

شرکت سهامی خاص چه نوع شرکتی است؟

با توجه به ماده 2، شرکت سهامی خاص نوعی شرکت بازرگانی است که بعنوان شرکت های تجاری نیز محسوب می شود؛ در این نوع شرکت کلیه ی سرمایه را شرکا ارائه میدهند؛ این سرمایه به قطعات سهام تقسیم می شود و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت مبلغ سهام بستگی دارد؛ سرمایه اولیه ی آن نیز یک میلیون ریال بوده که حداقل 35 درصد از سرمایه باید به بانک واریز شود. در شرکت‌های سهامی خاص مجمع عمومی وجود ندارد و تعداد شرکاء در آن‌ها کمتر از شرکت‌های سهامی عام است؛ ار دیگر خصوصیات این نوع شرکت:

  • تعداد مدیران حداقل 3 نفر است.
  • تعداد سهامداران نیز نباید کمتر از 3 نفر باشد.
  • در این نوع از شرکت اوراق قرضه قابل انتشار نیست.
  • سهام شرکت قابل معامله در بازار بورس نمی‌باشد.
  • نقل و انتقال سهام شرکت، باید با موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام انجام شود.
  • تمام سرمایه شرکت در هنگام تاسیس توسط موسسین تامین می‌گردد.
  • مدیر شرکت نباید خارج از سرمایه‌گذاران باشد.

راهنمای ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص

تغییرات شرکت سهامی خاص همچون دیگر شرکتها در قالب متن صورتجلسه تنظیم و در مرجعیت ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری به ثبت می رسد؛ این صورتجلسه مربوط به مجمع عمومی فوق العاده بوده و پس از امضا حداقل دوسوم اعضاء شرکت که دارای بیش از نیمی از سهم شرکت هستند اعتبار میابد.

1. مجمع عمومی فوق‌العاده

در راهنمای ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص لازم است بدانید که ایجاد نغییرات در اسم شرکت، آدرس و مکان شرکت، تغییر مفاد اساسنامه، تغییر و الحاق موضوع شرکت، ورود و خروج اعضای شرکت و ادغام و انحلال شرکت باید با صلاح‌دید مجمع عمومی فوق‌العاده انجام شود.

2. مجمع عمومی عادی

دومین مجمع مهم که در راهنمای ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص به آن می‌پردازیم مجمع عمومی عادی است. تنظیم صورت‌های مالی و انتخاب هیئت مدیره باید با صلاح‌دید مجمع عمومی عادی انجام گیرد.

3. جلسه هیئت مدیره

تغییر هیئت مدیره ، انتخاب و تغییر مدیر عامل ، مشخص نمودن صاحبان امضاء در شرکت سهامی خاص با صلاح‌دید جلسه هیئت مدیره انجام می‌شود.

 

مرتبط بخوانید: هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

 

انواع تغییرات شرکت سهامی خاص

معمولا افراد هنگام تاسیس شرکت در بعضی از موارد دقت کافی نمیکنند، و پس از ثبت شرکت، احساس می کنند باید تغییراتی بر روی شرکت انجام دهند؛ و یا اینکه با توجه به تحولات اقتصادی داخلی و خارجی باید یکسری ثبت تغییرات شرکت را ایجاد نمایند.

برای این تغییرات با به توافق رسیدن هیئت مدیره، باید صورتجلسه ای را تنظیم نمایند و آن را به همراه روزنامه آخرین تغییرات شرکت، روزنامه تاسیس و کپی مدارک هویتی موسسین شرکت، به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهند.

تغییر نام شرکت سهامی خاص

یکی از مواردی که بعد از ثبت شرکت در طول زمان برای تغییر آن اقدام می کنند نام شرکت است؛ همانطور که در بالا نیز ذکر نمودیم مجمع عمومی تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ می کند که این نام انتخاب شده باید طبق قوانین جامعه باشد.

برای تغییر نام شرکت آن در شرکت سهامی صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده را با امضا هیئت رئیسه تنظیم کنیم که سپس جلسه مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود در نتیجه اصل صورتجلسه و لیست حاضرین سهامداران باید به اداره ثبت شرکت ها ارائه شود تا مسئول مربوطه تعیین نام اداره ثبت شرکت ها آن را تایید نمایند تا با گذراندن مراحل تغییر پیدا کند.

ثبت تغییر آدرس شرکت سهامی خاص

پس از ثبت شرکت با توجه به اساسنامه افراد می توانند محل شرکت سهامی خاص را تغییر دهند و یا برای آن شعبات متعددی را تاسیس نمایند . این امر می تواند توسط هیئت مدیره بنا بر گفته بند 3 اساسنامه مکان شرکت را به هر کجا تغییر دهد و در غیر اینصورت سهامداران و شرکا می توانند با توجه به تشکیل صورتجلسه ای با نام مجمع عمومی فوق العاده، نسبت به تغییر آدرس شرکت اقدام نمایند.

تغییر آدرس شرکت در صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغییر آدرس شرکت کلیک کنید.

تغییر موضوع شرکت سهامی خاص

افراد می توانند پس از مدتی موضوع شرکت را تغییر داده و یا اینکه آن را افزایش و یا کاهش دهند در واقع موضوع شرکت مرتبط با فعالیتی است که شرکت در حال انجام آن می باشد که این موضوع می توان تجاری و یا غیرتجاری باشد. مراحل تغییر موضوع شرکت سهامی خاص به شرح زیر می باشد:

  • مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهید.
  • صورتجلسه را تهیه نموده و به امضای هیئت رئیسه رسد.
  • زمانی که فعالیت جدید به مجوز احتیاج داشته باشد باید مجوز را دریافت نمایید.
  • مدارکی همچون لیست اسامی سهامداران در جلسه، مجوز، اصل روزنامه رسمی و صورتجلسه را به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهید.
  • قابل ذکر است که برای تغییر موضوع شرکت از طریق اداره ثبت شرکت ها به یک تا دو هفته زمان نیاز دارد.

تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص

تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص در واقع همان نقل و انتقال سهامی بین اعضا می باشد ( مگر در مواردی که صرفا قصد تغییر سمت ها داریم و سهامی منتقل نمی شود که در این مورد نیز کافیست با ما تماس بگیرید تا راهنمای شما باشیم )

در شرکت سهامی خاص می توان به نقل و انتقال سهام نیز پرداخت که این نقل و انتقال با توجه به اساسنامه می تواند بر عهده هیئت مدیره و یا مجمع عومی فوق العاده بصورت نقدی و یا غیر نقدی و یا در قالب ورود و خروج اعضا با فرآیند افزایش سرمایه شرکت یا کاهش سرمایه شرکت باشد.

مدارک مورد نیاز نقل انتقال سهام

این مدارک را باید به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهید.

  • کپی کارت ملی و شناسنامه سهامداران جدید
  • فهرست اسامی سهامداران قبل و بعد از نقل و انتقال
  • دریافت برگه مفاصا حساب نقل و انتقال سهام از سازمان امور مالیاتی
  • ارائه اصل صورتجلسه

ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود چگونه انجام میشود؟

پیش ازهر اقدامی در خصوص ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص می بایست با مشاوران حقوقی و ثبتی حاذق و کارآزموده موسسه حقوقی بازرگان ارتباط برقرار نموده و کسب اطلاع نمایید.پروسه ی مشاوره در موسسه حقوقی بازرگان بصورت کاملا رایگان صورت می پذیرد لذا پیشنهاد می گردد. جهت تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت خود پیش از هر اقدامی از مشاوره کارشناسان این مجتمع بهره جویید .

امتیاز دهی از راست به چپ است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.