ثبت برند مواد غذایی

اگر شما در زمینه محصولات غذایی فعالیت میکنید، و به دنبال ثبت برند مواد غذایی خود هستید، حتما این سوالات در ذهن شما نقش بسته؛ مراحل ثبت برند محصولات غذایی از کجا شروع می شود؟ چه مجوزی نیاز است؟ هزینه آن چقدر است؟ و ثبت آن چقدر زمانبر است؟ و آیا الزامی در ثبت نام تجاری شما وجود دارد؟

در ابتدا باید بگوییم، حوزه مواد غذایی یکی از حوزه هایی است که ثبت برند در آن ضروری بوده و در قوانین نیز آمده است. در این بخش همراه ما باشید تا پاسخ سوالات دیگرتان را نیز بصورت کامل دریافت کنید…

برند محصولات غذایی

برند یا همان نام تجاری مواد غذایی نوعی طرح، نشانه، لوگو و یا علامتی است که با آن محصولات خود را معرفی می نمایید تا از دیگر محصولات متمایز گردد و با شنیدن نام این محصولات مشتریان احساس خوبی پیدا کنند.

این روزها به خصوص با زیاد شدن کسب و کارهای خانگی که مشغول تولید مواد غذایی هستند داشتن برندی که قبلا ثبت نشده باشد سخت است و از طرفی باید برندی داشته باشید که هم محصولاتتان را کپی نکنند هم بتوانید مجوز ارائه به بازار از سازمان غذا و دارو را نیز دریافت کنید.

ثبت برند مواد غذایی

مواد غذایی مربوط به سلامت افراد می شود بنابراین ثبت برند آن الزامی است و افرادی که برای مواد غذایی برند ثبت نکنند حق ندارند محصولات خود را در بازار به فروش برسانند؛ جهت ثبت برند خود ابتدا باید بدانید که محصولات غذایی به دسته های گوناگونی تقسیم می شود که به شرح زیر است:

ریز طبقات برند مواد غذایی

همانطور که اشاره کردیم، برند مواد غذایی و بسته بندی آن در طبقات 29، 30، 31، 32، 39 و 43 ثبت می‌شود که در ادامه اقلام موجود در این ۶ طبقه را با هم بررسی می‌کنیم:

  • طبقه 29: گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصاره‌های گوشت، میوه‌ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مرباجات و کمپوت‌ها، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن‌های خوراکی و چربی‌های خوراکی

 

  • طبقه 30: قهوه، چای، کاکائو، و قهوه مصنوعی، برنج، پیوکا و ساکوز (نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو)، آرد و فرآورده‌‌های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی‌ها، یخ‌های خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس (چاشنی‌ها)، یخ و بستنی

 

  • طبقه 31: غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی که در طبقات دیگر طبقه‌بندی نشده‌اند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل‌ها، مواد غذائی مختص حیوانات، مالت (جوانه جو)

 

  • طبقه 32: ماءالشعیرها، آب‌های معدنی و گازدار و سایر نوشابه‌های غیرالکلی، آب میوه‌ها و نوشابه‌های میوه‌ای، شربت‌ها و سایر فراورده‌ها برای ساخت نوشابه‌ها

 

  • طبقه 39: حمل و نقل، بسته بندی و انبارسازی کالاها و غیره

 

  • طبقه 43: خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی و غیره

 

مدارک لازم جهت ثبت برند مواد غذایی

  •  مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی

  1. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی
  2. کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (اگر برند مورد نظرتان لاتین است)
  3. کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  4. 10 نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

 

  • مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی
  1. کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت
  2. کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت (در صورت وجود)
  3. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضاء دارند
  4. کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  5. کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (اگر برند مورد نظرتان لاتین است)
  6. 10 نمونه از برند در ابعاد 6 * 6 سانتی متر

مراحل ثبت برند محصولات غذایی

  1. اولین گام در نحوه ثبت برند مواد غذایی، داشتن یک نام و نشان مناسب است، که این اسم و لوگو باید توسط متخصص با در نظر داشتن زمینه فعالیت صورت گیرد و تابع قوانین تجاری جمهوری اسلامی ایران باشد.
  2. ابتدا باید مطمئن شوید که نامی که انتخاب کرده اید قبلا ثبت نشده باشد. به همین منطور باید از سایت اداره مالکیت معنوی استعلام بگیرید. الته استعلام برند را می توانید به طور رایگان به همکاران ما واگذار کنید تا برای شما استعلام گرفته و احتمال ثبت شدن یا نشدن آن را به شما اطلاع دهند.
  3. تهیه مدارک گفته شده در بالا، بعد از اینکه متوجه شدیم این برند قبلا ثبت نشده است.
  4. ثبت اظهارنامه ثبت برند در سامانه که تا نهایی شدن تایید برند و اخذ گواهی ده ساله حدودا 50 روز به بالا گاها تا 90 روز زما ن می برد.

( توجه داشته باشید این زمان به دلیل حجم زیاد پرونده ها و مدت زمان مورد نیاز 30 روزه درج آگهی در روزنامه رسمی می باشد).

هزینه ثبت برند محصولات غذایی چقدر است؟

هزینه ثبت برند در هر طبقه و محصولی، بستگی به تعداد طبقات و ریز محصولات انتخابی شما در طبقات مورد نظرتان دارد که طبیعتاً برند مواد غذایی نیز از این قائده مستثنی نیست.

با توجه به آنکه ثبت برند مواد غذایی نیاز به تخصص و تجربه دارد، برای جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه خود، توصیه می‌نماییم قبل از هر اقدامی از طریق شماره تماس های زیر با کارشناسان خبره و وکلای با تجربه موسسه ثبت پایتخت مشاوره رایگان داشته باشید؛

 

همین حالا تماس بگیرید!

دفتر مرکزی : 88742720 – 88174757

شعبه شمال: 22890428 – 22845837

شعبه شرق: 88174757 – 88742720

شعبه غرب : 46042483

 

 

امتیاز دهی از راست به چپ است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.