مدیرعامل شرکت، یک شخص حقیقی است که توسط اعضای هیئت مدیره انتخاب می شود همچنین نحوه تصدی و میزان دستمزد مدیرعامل نیز توسط همین اعضای هیئت مدیره مشخص و تعیین می شود شخصی که مسئولیت مدیرعاملی را می پذیرد باید پتانسیل های لازم برای احراز این سمت را داشته باشد مدیرعامل راهبرد و پیش برنده ی برنامه های از پیش تعیین شده و اهداف هیئت مدیره است که در جهت ساماندهی و سرمایه گذاری های شرکت انجام می شود مدیرعامل باید مسئولیت تمام این وظایف را بر عهده بگیرد.

 

مدیرعامل شرکت در واقع مسئول و اجرا کننده عوامل مختلف و روند روزانه شرکت و همچنین مسائل کلان شرکت است و به عنوان عضو ارشد شرکت و سازمان شناخته می شود که وظیفه رهبری و مسئولیت مدیریت سازمان را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت به صورت معمول و در دوره های زمانی تعیین شده باید در مقابل هیئت مدیره پاسخگو باشد و گزارشی از عملکرد شرکت را ارائه دهد در واقع مدیرعامل نماینده تام الاختیار هیئت مدیره است.

در قانون تجارت ۷ قالب ثبتی برای شرکت های تجاری وجود دارد که این ۷ قالب تجاری عمدتا هدف اصلی شان از ثبت شرکت کسب درآمد و دریافت سود و منافع مالی است. این ۷ قالب تجاری عبارتند از: شرکت های سهامی خاص، شرکت های سهامی عام، شرکت های با مسئولیت محدود، شرکت های تضامنی، شرکت های نسبی، شرکت های مختلط سهامی، شرکت های مختلط غیر سهامی و شرکت های تعاونی تولید و مصرف. شرایط انتخاب مدیرعامل در انواع مختلف این شرکت های تجاری با یکدیگر تفاوت هایی هر چند جزئی داد.

در این قسمت نحوه انتخاب مدیرعامل در عر ک از این شرکت ها را شرح خواهیم داد. نحوه انتخاب مدیرعامل در شرکت های سهامی اعم از سهامی خاص و سهامی عام به این صورت است که انتخاب کاملا بر عهده هیئت مدیره و اعضای آن است.

در شرکت های مسئولیت محدود طبق قانون و ماده ۱۰۴ انتخاب بر عهده تمامی شرکای موجود در شرکت و سرمایه گذاران آن می باشد در شرکت های تضامنی نیز طبق ماده و قانون ۱۲۰ از مقررات، انتخاب مدیرعامل بر عهده تمامی شرکای سهیم در شرکت می باشد در شرکت های نسبی نیز طبق ماده ۱۸۵ انتخاب با توجه به صلاحیت و صلاح دید شرکای شرکت انتخاب می شود در شرکت های مختلط سهامی طبق ماده ۱۶۴ از قوانین تجارت مسئولیت انتخاب مدیرعامل بر عهده شرکای مسئولیت محدود و شرکای ضامن است.

در شرکت های مختلط غیر سهامی بر طبق ماده ۱۴۴ مدیرعامل توسط شرکای ضامن انتخاب و تعیین می شود در شرکت های تعاونی نیز با توجه به اینکه شرکت های تعاونی نیز تمامی اعضای و هیئت مدیره آن با یکدیگر آشنا و معمولا خویشانوند هستند مدیرعامل توسط هیئت مدیره تعاونی انتخاب می شود.

محدوده اختیارات و وظایف مدیرعامل شرکت عبارت است از:

-حفظ اموال و اسناد شرکت و همچنین ثبت اسناد در دفاتر
-نظارت در دفاتر قانونی شرکت
-نگهداری و مراقبت از موارد حقوقی شرکت
-حفظ و نگهداری حساب ها و رسیدگی به امور حسابداری
-تامین و تجهیز شرکت
-تامین وسایل مورد نیاز و روزمره شرکت که برای اداره قسمت های مختلف شرکت به آن ها نیاز می باشد.
-اجرایی کردن تصمیمات اتخاذ شده در هیئت مدیره
-نظات بر اجرای صحیح قوانین و موارد ذکر شده در اساسنامه شرکت
-تعیین و وضع آیین نامه های داخلی برای اجرای صحیح قوانین و مقررات در شرکت و سازمان مربوطه
-تنظیم کردن ترازنامه شرکت و محاسبه سود و زیان شرکت بر طبق جداول سود و زیان
-نظارت کردن برای اجرا شدن صحیح قرارداد ها
مدیرعامل شرکت برای انتخاب شدن توسط هیئت مدیره باید دارای شرایطی باشد تا بتواند این پست را احراز کند این شرایط عبارت است از:
-مدیرعامل باید شخص حقیقی باشد.
-مدیرعامل باید تابعیت ایرانی داشته باشد.
-مدیرعامل باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط در زمینه فعالیت و خدمات شرکت باشد که حداقل باید دارای مدرک کارشناسی در زمینه تخصصی باشد.
-داشتن سن قانونی و حداقل ۲۵ سال تمام
-متدین بودن به دین اسلام
-مدیرعامل باید دارای گواهی عدم سوء پیشینه معتبر شد و عدم اعتیاد به هر گونه مواد مخدر داشته باشد.
-اگر مدیر عامل شرکت مرد است باید دارای گواهی نامه پایان خدمت باشد و یا معافیت از خدمت باشد.
-مدت زمان تصدی و فعالیت مدیرعامل در شرکت دراساسنامه شرکت مشخص شده است که این زمان حداکثر ۲ سال است و بعد از آن طبق قوانین می توان این زمان را تمدید کرد.
-هیئت مدیره مدیره و تصمیم گیرندگان می توانند با توجه به صلاحدید شرکت چند مدیرعامل را انتخاب کنند.
-مدیر عامل می تواند از میان اعضای هیئت مدیره نیز انتخاب شود.
-مدیرعامل شرکت نمی تواند از بازرسین شرکت انتخاب شود زیرا مدیرعامل و بازرس وظایفی دارند که این وظایف در مقابل هم هستند بازرس وظیفه بررسی و بازرسی امور مدیرعامل را برعهده دارد.

عزل مدیرعامل

هر شخص و اشخاص حقیقی که در انتخاب مدیرعامل مسئول هستند در نحوه عزل او نیز مسئول هستند در واقع مدیرعامل توسط هر اشخاصی مانند هیئت مدیره، سهامداران و شرکای شرکت انتخاب می شوند توسط همان اشخاص نیز از سمت خود برکنار می‌شوند.
تذکر بسیار مهم: یک شخص حقیقی نمی تواند در یک زمان مدیرعامل چند شرکت باشد و در چند شرکت این وظیفه را بر عهده بگیرد بلکه فقط می تواند مسئولیت مدیریت عاملی یک شرکت را بر عهده داشته باشد به این منظور از مدیرعامل شرکت یک ضمانت و تعهد گرفته می شود که در صورت پذیرش مدیرعاملی در یک شرکت نمی تواند در شرکت دیگری این سمت را بر عهده بگیرد.

چنانچه قصد ثبت شرکت و هر اقدام و ثبتی دیگری که دارید از ثبت پایتخت مشاوره بگیرید.

۵۵۹۲۵۷۲۹ – ۳۳۰۹۶۴۸۰ – ۴۶۰۴۲۴۸۳ – ۷۷۵۷۴۶۷۰ – ۲۲۸۹۰۴۲۸ – ۸۸۷۴۲۷۲۰ – ۸۸۱۷۴۷۵۷
امتیاز دهی از راست به چپ است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.