اگر شما به اجبار و یا اختیاری بعد از ثبت شرکت خود قصد افزایش سرمایه شرکت دارید با توجه به نیاز های شرکت که باید سرمایه بیشتری بصورت رسمی در اساسنامه شرکت ثبت گردد باید به روش ها و مراحل افزایش سرمایه آشنا باشید.

سوالاتی که در مورد افزایش سرمایه شرکت ممکن است داشته باشید از جمله هزینه های افزایش سرمایه شرکت و یا افزایش سرمایه در انواع شرکت ها مانند مسئولیت محدود، سهامی خاص و عام و… به چه صورت است؟

سوالات خودتان را میتوانید در کمترین زمان از کارشناسان ثبت پایتخت بپرسید و در ادامه ما تمام مراحل و قوانین افزایش سرمایه شرکت ها را توضیح داده ایم.

سرمایه شرکت چیست؟ و راه های افزایش سرمایه شرکت چیست؟

سرمایه مقداری است که شما در ثبت شرکت خود در نظر میگیرید و توجه داشته باشید که سرمایه شرکت با دارایی های شرکت متفاوت است.

برای مثال شما شرکت خود را با 1 میلیون تومان سرمایه اولیه ثبت کرده اید.

بعد از ثبت شرکت خود شما با ثبت تغییرات به روش های مختلف میتوانید سرمایه اولیه یا سرمایه فعلی را افزایش دهید. این کار را میتوانید با اقدامات متفاوتی مانند آورده های نقدی و سودهای ذخیره شده، طرح های گسترش شرکت، ارزیابی مجدد در دارایی های شرکت و… انجام دهید که در ادامه همه این روش ها را بررسی میکنیم.

5 روش برای افزایش سرمایه شرکت

  1. افزایش مبلغ اسمی سهام
  2. پرداخت مبلغ اسمی بصورت نقدی
  3. تبدیل و تغییر اوراق قرضه به سهام
  4. تبدیل مطالبات و پرداخت های نقدی خارج از شرکت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به سهام
  5. انتقال سود جمع شده و منافع بدست آمده از آن به سهام شرکت

افزایش سرمایه شرکت سهامی

مراحل افزایش سرمایه شرکت ها

برای ثبت تغییرات شرکت خود افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص خود را بصورت قانونی ثبت کنید، این مراحل را باید طی کنید:

  1. ایتدا پیشنهاد افزایش سهام شرکت توسط هیات مدیره شرکت باید تصویب شود.
  2. حسابرس شرکت، بر اساس این پیشنهاد شرایط را بررسی می کند. اگر این پیشنهاد مشکلی نداشته باشد، تایید خواهد کرد. این امکان وجود دارد که تمام یا بخشی از این افزایش سرمایه مورد تایید حسابرس قرار بگیرد.
  3. در مرحله بعد باید مستندات و مدارک به اداره ثبت شرکت ها و سازمان بورس ارائه شود.
  4. سازمان بورس  پس از بررسی مدارک بخشی یا همه افزایش سرمایه را اگر نقصی وجود نداشته باشد می پذیرد.
  5. اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه شرکت شما در سایت کدال ارسال می شود.
  6. در تاریخی مشخص، مجمع فوق العاده تشکیل می شود و در مورد اعمال افزایش سرمایه و قیمت جدید هر سهم تصمیم گیری می شود. (در این مجمع تمامی سهامداران می توانند حضور داشته باشند.)
  7. پس از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده، نتایج این مجمع در خصوص ثبت افزایش سرمایه، درصد افزایش و… اعلام می شود و افزایش سرمایه شرکت در اداره ثبت شرکت ها ثبت می گردد.

 

هزینه ثبت افزایش سرمایه چقدر است؟

افزایش سرمایه شرکت شامل دو هزینه است، اول هزینه ثبت تغییرات شرکت در قالب یک صورتجلسه که از 600 هزار تومان می باشد و بخش دوم هم هزینه های مربوط به مالیات تمبر سرمایه می باشد که هزینه آن به میزان افزایش سرمایه درخواستی بستگی دارد.

افزایش سرمایه چقدر زمانبر است؟

بطور میانگین ثبت تغییرات شرکت بین 10 الی 15 روز کاری زمان میبرد تا آگهی تغییرات در روزنامه رسمی منتشر شود، که افزایش سرمایه نیز مانند بقیه تغییرات است.

امتیاز دهی از راست به چپ است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.