اظهارنامه ثبت برند

مرجع اصلی ثبت علامت تجاری (برند) در ایران، مرکز مالکیت معنوی است؛ صاحبان علائم تجاری برای رسمیت بخشیدن و قانونی کردن نام و نشان تجاری خود باید به این مرکز مراجعه کنند؛ نحوه کار به این ترتیب است که افراد باید اظهارنامه ثبت برند خود را تکمیل، و به همراه مدارک مورد نیاز به این اداره تحویل دهند؛ از این رو، تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است! در این مقاله قصد داریم فرایند انجام کار را برای شما همراهان عزیز شرح دهیم، همراه ما باشید…

اهمیت تنظیم اظهارنامه ثبت برند (علامت تجاری)

حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد. ثبت برند و علامت تجاری مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است. همچنین جهت تغییر برند، ابطال برند، اضافه کردن کالا به برند و سایر تغییرات روی برند و علامت تجاری نیاز به تسلیم و ثبت اظهارنامه مربوطه می باشد.

اظهارنامه ثبت علامت، به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها  یا خدماتی که بر اساس طبقه بندی قابل اجراء یا طبقه بندی بین المللی ثبت علامت برای آنها درخواست شده، به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می شود. اداره مالکیت صنعتی، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند، اجازه انتشار آگهی مربوط به ان و گواهی نامه ثبت را صادر می کند

برای ثبت هر علامت باید از اظهارنامه جداگانه استفاده شود، استفاده از یک اظهارنامه برای ثبت یک علامت جهت کالاها و خدمات مندرج در یک یا چند طبقه بلامانع است.شخصی که تقاضای ثبت چندین علامت را به طور همزمان می نماید باید برای هر یک از آن ها مطابق مقررات ، اظهارنامه جداگانه ای تسلیم کند

مراحل و مدارک اظهارنامه ثبت علائم تجاری

راهنمای ثبت اظهارنامه علامت تجاری (برند)

در ابتدا شما باید در پورتال مرکز مالکیت معنوی ( ipm.ssaa.ir ) ثبت‌نام کنید؛ پس از ورود به حساب کاربری خود، باید نوع اظهارنامه خود را انتخاب کنید. گام اول برای پر کردن اظهارنامه ثبت برند وارد کردن مشخصات متقاضی یا متقاضیان است. این فرم با توجه به نوع حقوقی و تابعیت اشخاص دارای پرسش‌های متفاوتی است.

توجه به این نکته ضروری است که مالک اظهارنامه باید همان کسی باشد که مجوز فعالیت به نام اوست. دریافت‌کنندۀ ابلاغ نیز همین فرد خواهد بود. گفتنی است که در هر مرحله از تکمیل فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری می‌توانید از گزینه ثبت موقت استفاده کنید تا از حذف ناخواسته اطلاعات جلوگیری کنید. کامل کردن یک نمونه اظهارنامه برند برای اطمینان از درج صحیح تمامی اطلاعات بسیار مفید خواهد بود.

اظهارنامه ثبت علامت باید در دو نسخه و در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود. در صورتی که اسناد ضمیمه اظهارنامه و سایر اسناد مربوط به زبان دیگری غیر از زبان فارسی باشد، ارائه اصل مدارک مورد نیاز همراه با ترجمه عادی کامل آن الزامی است. مرجع ثبت در صورت لزوم می تواند در جریان بررسی اظهارنامه، ترجمه رسمی مدارک مذکور را مطالبه کند.

مرتبط بخوانید: تفاوت ثبت لوگو و ثبت برند در چیست؟

اظهارنامه ثبت برند باید حاوی نکات زیر باشد

  1.  اسم، شماره ملی، نشانی، کد پستی و تابعیت متقاضی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است، ذکر نام، نوع فعالیت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعیت، مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر آن الزامی است.
  2. اسم، شماره ملی، نشانی و کد پستی نماینده قانونی متقاضی در صورت وجود
  3. اسم، نشانی و کد پستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ در ایران را دارند، در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد.
  4. الصاق نمونه ای از علامت در کادر مربوط
  5. توصیف و تعیین اجزاء علامت و تعیین حروف مشخص در صورتی که علامت مورد درخواست ثبت مشتمل بر حروف خاص باشد.
  6. ذکر کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها به کار می رود، با تعیین طبقه یا طبقات درخواست شده طبق طبقه بندی بین المللی
  7. ذکر حق تقدم، در صورت درخواست
  8. رشته فعالیت مالک علامت
  9. ذکر علامت جمعی در صورتی که ثبت آن مورد درخواست باشد
  10. در صورتی که علامت مشتمل بر کلمه یا کلماتی غیر از فارسی باشد، درج آوانویسی و ترجمه آن
  11. ذکر رنگ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی خاص علامت باشد
  12. ذکر سه بعدی بودن علامت در صورت درخواست ثبت آن
  13. تعیین ضمائم

مرتبط بخوانید: ممنوعیت ثبت برند مشابه!

مدارک لازم همراه با اظهارنامه ثبت علامت تجاری

  1.  نسخه اصلی نمایندگی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آی
  2. ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد ان حداکثر ۱۰ * ۱۰ سانتی متر باشد. اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویرعلامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد، ارائه خواهد شد.
  3. در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند، الزامی است.
  4. مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از ان تاریخ تسلیم شود
  5. ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذیربط بنا به تشخیص مرجع ثبت
  6. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار، اتحادیه یا دستگاه مرتبط ، در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد.
  7. مدارک مثبت هویت متقاضی
  8. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
  9. مدارک نمایندگی قانونی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص ثبت شرکت و ثبت برند و همچنین مشاوره در زمینه تنظیم و تسلیم اظهارنامه ثبت برند و دیگر امور ثبتی بصورت تضمینی، با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن، از طریق شماره تماس های زیر با کارشناسان حاذق و مجرب مجموعه ثبت پایتخت در تماس باشید:

دفتر مرکزی : 88742720 – 88174757

شعبه شمال: 22890428 – 22845837

شعبه شرق: 88174757 – 88742720

شعبه غرب : 46042483

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.