ثبت برند مشابه

همانطور که میدانید، امروزه ثبت علامت تجاری یک گام بسیار مهم در جهت توسعه بسیاری از کسب‌وکارها محسوب می‌شود؛ از این جهت صاحبان تجارت، بایستی برای طراحی و ثبت علامت تجاری خود به نکات حقوقی خاصی توجه کنند! یکی از این نکات، توجه به ثبت برند مشابه با برند (علامت تجاری) معروف است! در این مطلب قصد داریم نکات حقوقی مهمی درباره علامت تجاری مشابه با علامت تجاری معروف را بررسی کنیم؛ لطفا قبل از هرگونه اقدام نسبت به ثبت برند مشترک یا مشابه این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید…

ثبت علامت تجاری (برند) و اهمیت آن!

به طور کلی علامت تجاری، به هر حرف، عبارت، عدد، شکل هندسی، رنگ و یا ترکیبی از این موارد گفته میشود؛ که معرف یک تجارت یا کالا و یا خدمات خاص است؛ و سبب تمایز تجارت مذکور از سایر رقبا و تجارت‌های مشابه می‌شود.

ثبت علامت تجاری، در کنار ثبت نشان جغرافیایی، طراحی نام تجاری و… یکی از اقدامات اساسی تجارت‌ها برای رونق و افزایش سود کسب و کارشان محسوب می‌شود.

اهمیت یک برند تجاری بر هیچکس پوشیده نیست! یقینا هر فردی که ذره ای از تجارت و اصول و قواعد آن اطلاعاتی داشته باشد، این را به خوبی میداند که “علامت تجاری مصداق بارز شناسنامه یک کسب و کار است!”
محصول تولیدی و خدمت ارائه داده شده، بدون یک برند تجاری مناسب، در حقیقت هیچ حیات و شخصیتی در جهان تجارت خارجی و حتی داخلی نخواهد داشت!

طبق ماده 32 قانون ثبت اختراعات طرحهای صنعتی و علائم تجاری، علامات تجاری یا همان برند بایستی دارای ویژگی‌های خاصی باشد؛ به طور مثال، خلاف مقررات نباشند، تقلیدی از علایم نظامی و دولتی نباشد و یا مشتریان را دچار اشتباه نکند؛ که یکی از مهم‌ترین ملزومات انتخاب و ثبت علامت تجاری، عدم شباهت علامت تجاری به علامت‌های تجاری معروف است.

توجه!

مشاوره و راهنمایی دقیق درخصوص ثبت برند در کمترین زمان با کارشناسان مجرب و حاذق مجموعه ثبت پایتخت

منظور از علامت تجاری معروف چیست؟

علامت تجاری (برند) معروف

ثبت برند مشابه با علامت تجاری معروف یا مشهور در ایران ممنوع است! بهترین تعریفی که میتوان از علامت تجاری معروف یا مشهور ارائه داد به شرح زیر است؛

معیار معروفیت یا مشهوریت علامت تجاری، شناخته شده بودن علامت تجاری در میان مردم و همچنین شناخته شده بودن علامت مورد نظر در کسب و کار مورد نظر می باشد؛ علامت تجاری نباید، عین یا به شکل گمراه کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک نام تجاری باشد، که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.

به بیان دیگر، قانون‌گذار به این نکته تاکید کرده است که برخی تجارت‌ها و کسب‌وکارها، به واسطه شهرت تجاری، علامت تجاری معروف و مشهوری دارند و از این جهت بایستی از حقوق مالکیت فکری آنها صیانت شود.

به طور مثال علامت‌های تجاری معروف در سطح بین‌المللی، آدیداس، بنز، استار باکس، آمازون و… هستند. در سطح ملی نیز اسنپ، دیجی‌کالا، کاله و… دارای علامت تجاری معروف هستند.

ثبت برند مشابه

  • همانطور که اشاره شد، نکت مهم در این زمینه ممنوعیت ثبت برند مشابه در ایران است؛ این کار کاملا غیرقانونی است و هیچ برندی مشابه با برند دیگر ثبت نمی‌شود!
  • نکته مهم دیگری که لازم است بدانید، این است که، لزوماٌ برند معروف نباید به صورت رسمی ثبت شده باشد؛ برندی که از نظر مردم شناخته شده و معروف باشد کافی است و نمی‌توان برندی مشابه با آن ثبت کرد.
  • خوب است بدانید که در رویه تشخیص مشهوریت یا معروفیت برند، ابتدا توسط کارشناسان اداره مالکیت صنعتی و در ادامه در صورت اعتراض این امر در دادگاه و توسط قاضی رسیدگی کننده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علا‌مت تجا‌ری مشابه چگونه شناخته می‌شود؟

قانون‌گذار در اشاره به علامت تجاری معروف، معیاری برای علا‌‌مت تجاری مشابه ارائه نکرده است. با این حال می‌توان برخی از موارد را به عنوان ملاک‌های علامت تجاری مشابه نام برد:

  1. علامت تجاری قدیمی و مقدم به علامت جدید مشابه باشد.
  2. علامت تجاری قدیمی قدرتمند باشد.
  3. شباهت ظاهری، معنایی یا آوایی (تلفظ) بین دو علامت تجاری باشد.
  4. شباهت میان عملکرد و ماهیت محصولات و خدمات مشابه (دو برند تولید بستنی)
  5. شباهت میان مشتریان و مخاطبان دو تجارت و…

به طور مثال اگر یک برند تولیدکننده معتبر و باسابقه لباس کودک با نام “کودک‌پوش” وجود داشته باشد، برند رقیب جدیدی با نام و علامت تجاری “کودکان‌پوش” شروع به فعالیت کند، برند کودک‌پوش می‌تواند علیه برند جدید اقدام به طرح شکایت کند چرا که شرکت جدید به علامت تجاری مشابه قصد استفاده از شهرت تجاری برند باسابقه دیگری را دارد.

اهمیت جلوگیری از ثبت برند مشابه

جلوگیری از ثبت برند مشابه

برندی که شما برای فعالیت و کسب‌وکار خود ثبت می‌کنید، نشان دهنده هویت و شخصیت شماست. در صورتی که افرادی از برند شما سوء استفاده کرده یا برندی مشابه برند شما استفاده کنند، مشتریان دچار اشتباه شده و نمی‌تواند کالا و محصولات شما را از دیگری تشخیص دهند. به همین دلیل اگر فرد یا شرکتی برندی مشابه با برند شما استفاده نماید می‌توانید به صورت قانونی شکایت کنید.

برای جلوگیری از ثبت برند مشابه می‌توانید قبل از هرکار استعلام گرفته و درصورتی که برندی مشابه با برند موردنظر شما وجود دارد، از برند دیگری استفاده نمایید. استفاده از مشاوره ثبت برند به شما در انجام این کار کمک می‌کند.

همان‌طور که گفته شد ثبت برند اهمیت ویژه‌ای در رشد و پیشرفت فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف دارد. نکته بسیار مهم برای این کار داشتن برندی کاملا خاص و متفاوت با سایر برندها می‌باشد. به همین دلیل ثبت برند مشابه ممنوع بوده و قبل از اقدام به ثبت برند باید استعلام بگیرید.

مرتبط بخوانید: استعلام برند قبل از ثبت برند!

جهت اطلاع از هزینه ثبت برند میتوانید از طریق شماره تماس های زیر با کارشناسان مجموعه ثبت پایتخت تماس حاصل نمایید، و از هزینه های آن مطلع شوید؛ این مبلغ با احتساب کلیه هزینه‌ها و واریزی‌های دولتی و قانونی در نظر گرفته می‌شود. مبلغ مورد نیاز برای ثبت برند لاتین با هزینه ثبت برند فارسی تفاوتی ندارد. هزینه ثبت برند لباس به تعداد محصولات، مجوز‌های لازم و طبقات درخواستی بستگی دارد. منظور از طبقه، نوع خدمات یا کالاهایی است که هر شخص حقیقی یا حقوقی برای برند خود در نظر می‌گیرد.

همین حالا تماس بگیرید!

دفتر مرکزی : 88742720 – 88174757

شعبه شمال: 22890428 – 22845837

شعبه شرق: 88174757 – 88742720

شعبه غرب : 46042483

امتیاز دهی از راست به چپ است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.