انتقال سهام شرکت سهامی خاص

نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص چگونه انجام میشود؟ نحوه فروش سهام شرکت سهامی خاص به چه شکل است؟ مالیات مربوط به انتقال سهام در این نوع شرکت چقدر است؟ پاسخ این سوالات را در ادامه بخوانید؛

سهام شرکت از ارکان اصلی تشکیل شرکت و پشتوانه ای برای ادامه فعالیت های آینده شرکت محسوب میشود، درواقع یکی از مدارکی که برای ثبت شرکت سهامی خاص ارائه میشود، تامین سرمایه اولیه و پرداخت 35 درصد آن و ارائه فیش واریزی است؛ سهام شرکت در انواع مختلفی عرضه و قابل انتقال می باشد.

در این مقاله برآنیم ابتدا توضیح کوتاهی راجع به سهام و انواع آن داشته باشیم، و سپس به بررسی و تشریح نحوه ی نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص بپردازیم…

سهام و انواع آن

در تعریف سهام میتوان گفت: “سهام قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد؛ ورقه سهم، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد”

سهام را می توان در انواع مختلفی تقسیم کرد؛ که عبارت اند از:

  1. سهام از نظر شکل کلی به سهام بانام و سهام بینام تقسیم می شود.
  2. سهام از نظر صاحب سهام و ماهیت آورده ای که دارد به سهام نقدی و سهام غیر نقدی تقسیم می شود.
  3. سهام از نظر حقوقی که بیان کننده صاحب آن در رابطه با سرمایه شرکت باشد به دو نوع سهام عادی و ممتاز تقسیم می شود.
  4. سهام برای اینکه بتواند فعالیت و اداره شرکت را به نحوی کنترل کند به دو نوع سهام مدیریتی و سهام کنترلی تقسیم می شود.

انواع سهام شرکت

 

نکات مهم راجع به سهام!

  • در زمان تاسیس شرکت باید نوع سهام خود را تعیین کنید، نوع سهام در روند و فعالیت های شرکت اهمیت ویژه ای دارد.
  • در صورتیکه برای بعضی از سهام شرکت با رعایت مقررات قانون تجارت، مزایایی درنظر گرفته شود، این گونه سهام، سهام ممتاز نامیده میشود.
  • مجموع ارزش سهامی سهام، سرمایه شرکت را تشکیل می دهد وپس از انحلال شرکت هر سهامداری حق دارد، مبلغ اسمی سهام خود را دریافت نماید.
  • دارنده سهم باید مبلغ اسمی سهامی را که پذیره نویسی نموده در مهلت قانونی پرداخت نماید.
  • سهام شرکت در مواردی همچون (افزایش سرمایه، جذب سرمایه گذار و سهامدار، و مشخص کردن حقوق و اختیارات صاحب سهام) دارای اهمیت است.

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

 

نقل-انتقال-سهام-شرکت

واگذاری و یا انتقال سهام در شرکت سهامی خاص بنابر دلایل متعددی اتفاق می­افتد؛ بعنوان مثال، زمانی که یک یا چند نفر از سهامداران تصمیم به خروج از شرکت، و واگذاری سهام خود به اعضای جدید یا اسبق شرکت بگیرند، یا زمانی که تمام سهامداران قصد خروج از شرکت و واگذاری امتیاز شرکت به افراد دیگر را داشته باشند؛ در این صورت سهام شرکت نیز باید به اعضای جدید واگذار شود.

باتوجه به آنکه در شرکت های سهامی، سرمایه شرکت وثیقه ی طلب طلبکاران است و شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد، لذا نقل و انتقال سهام در آن آزادانه است! یعنی سهامدار میتواند در مواقع لزوم، با انتقال سهم خود از شرکت خارج شود؛ اما به موجب ماده 41 ل.ق مجمع عمومی یا مدیران شرکت می توانند این آزادی را محدود نمایند و شروطی را برای انتقال سهام قرار دهند!

چنانچه در اساسنامه شرکت سهامی خاص، شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیات مدیره وجود نداشته باشد، نقل و انتقال سهام کاملاَ آزاد است.

 

مرتبط بخوانید: راهنمای خرید و فروش شرکت بازرگانی

 

انتقال سهام در سامانه ثبت شرکتها

واگذاری سهام در سامانه ثبت شرکتها، چه برای شرکت سهامی خاص و چه مسئولیت محدود، در جهت تصمیمات خاصی است که بعد از ثبت شرکت معمولا انجام می گیرد؛ که یکی از موارد زیر خواهد بود:

  • انتقال سهام با نام یا سهام بی نام خواهد بود
  • به دلیل افزایش یا کاهش تعداد شرکا خواهد بود
  • افزایش سرمایه شرکت یا کاهش آن
  • تغییر سهام شرکت توسط شرکاء و واگذاری آن به یکدیگر
  • واگذاری کل سهام در قالب فروش سهام شرکت سهامی خاص

و هر گونه ثبت تغییرات شرکت که در میزان سهام اعضا رخ دهد.

مالیات نقل و انتقال سهام شرکت سهامی

 

مالیات انتقال سهام شرکت سهامی

همانطور که اشاره کردیم، جهت انتقال سهام شرکت سهامی خاص، شخص واگذار کننده باید بعد از تنظیم صورتجلسه، به حوزه مالیاتی خود مراجعه نموده و برگه مفاصا حساب را دریافت نماید؛

برای دریافت  این برگه، باید 4 درصد میزان سهامی که منتقل می گردد را در همان سازمان به عنوان مالیات انتقال سهام پرداخت نماید؛ برای مثال درصورتیکه 100 هزار تومان از سهام را منتقل می نماید باید 4 هزار تومان در همان سازمان پرداخت نموده تا گواهی مفاصا حساب دریافت شود.

فرو انتقال سهام شرکت سهامی خاص

اگر قصد واگذاری سهم خود را دارید، باید این فرم را تکمیل نموده و خودتان یا وکیلتان همراه این فرم به اداره دارایی مراجعه نمایید.

فرم نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص

مدارک لازم جهت نقل و انتقال سهام شرکت

  • کپی آگهی تاسیس
  • کپی روزنامه رسمی تاسیس
  • کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی سهامداران فعلی و جدید
  • کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت سهامی خاص(در صورت وجود تغییرات)

مراحل انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

نقل و انتقال سهام مستلزم تنظیم سند رسمی نیست اما در مقررات قانونی تشریفاتی برای انتقال سهام با نام قرار داده شده است. چنانچه این تشریفات در هنگام انتقال سهام رعایت نگردد، چنین انتقالی از نظر شرکت و اشخاص ثالث معتبر نیست.
برای نقل و انتقال در شرکت سهامی خاص تمامی افراد واگذارکننده سهامی و گیرنده باید مالیات خود را به ادارات مربوطه پرداخت نمایند؛ با این اوصاف، مراحل نقل و انتقال در شرکت سهامی خاص عبارت است از:

  • تنظیم صورتجلسه
  • مراجعه ی واگذار کنندگان سهامی و گیرنده به اداره مالیاتی ممیز مالیاتی شرکت مربوطه
  • پرداخت مالیات انتقال سهام  و اخذ  گواهی پرداخت مالیات
  • ارایه ی مدارک ثبتی

توجه!

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید و فروش تضمینی شرکت به صورت کاملا قانونی، از طریق شماره تماس های زیر با کارشناسان حاذق و مجرب مجموعه ثبت پایتخت در تماس باشید:

دفتر مرکزی : 88742720 – 88174757

شعبه شمال: 22890428 – 22845837

شعبه شرق: 88174757 – 88742720

شعبه غرب : 46042483

 

 

امتیاز دهی از راست به چپ است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.